Sunday 23 July 2017

Umat manusia


Lama tak update entry. Dah berhabuk blog saya ni. Nasib tak ada jin or hantu yang bertandang. Opss boleh ke?? Haha. Aduii mengarut je lah saya ni.

Pernah tak dilukai? Pernah tak dikecewakan? Pernah ditinggalkan? Sakit hati?
Mesti pernah. Termasuklah saya. Nama pun manusia. Sentiasa akan ada perpisahan. Sentiasa sedih dengan hidup mereka. Sentiasa ada kesilapan. Kesalahan itu pun tak pernah ditinggalkan. Manusiakan banyak kekurangan. So mereka ini lupa siapa diri mereka. Mereka lupa mereka milik siapa. Kadang-kadang angkuh dengan apa yang mereka ada. Itu lah MANUSIA.

Tapi... Pernahkah mereka sedar semua itu???
Saat dalam kesusahan melanda diri mereka,pabila kesengsaraan berlaku,  baru mereka sedar akan itu. Itu lah MANUSIA.
Contoh?? Hahaha
Lihat sahaja disekeliling kita. Orang nya baik, solat dimasjid, selalu berbuat kebaikan tapi mendoakan kematian orang lain, bersikap angkuh, tidak menghormati orang lain. Manusia yang bermuka-muka. Dihadapan kita baik belaka sahaja cakapnya. Dibelakang kita, penuh dengan maki hamun kepada kita. Inilah MANUSIA, selalu mempersendakan orang lain.
Jikalau yang jauh pula
Lihat lah dunia Palestin sana, yang kini dipanggil negara Israel. Penuh dengan MANUSIA yang kejam. Membunuh manusia yang demi kepentingan mereka. Menyeksa mereka yang lemah. Memijak maruah orang Islam. Astagfirullah.
Inilah MANUSIA. Penuh hasad dengki. Bila perkara ini akan selesai? TIDAK TAHU..

Sekian dari saya😊😊

No comments:

Post a Comment