Tuesday 3 July 2018

Setiap perkenalan pasti ada perpisahan



Setiap perkenalan pasti ada perpisahan. Ya, perkara itu memang benar. Tak semua orang akan selalu berada disisi kita selamanya atau bersama dengan kita. Contohnya keluarga, kawan, sahabat dan sebagainya. Mereka akan pergi sama ada kita nak atau pun tidak.

Situasi pertama, perpisahan dimana dulu kita fikir kawan kita yang semasa tadika itu akan menjadi teman kita sehingga kita dewasa. Tetapi semua tu berubah setelah dia ataupun kita sendiri telah berjumpa teman yang baru. Sehinggakan apabila berjumpa kita sudah tidak bertegur sapa dengan mereka seperti orang asing yang kita tidak pernah jumpa. 

Situasi kedua, perpisahan dimana andai suatu hari ditakdirkan kita kehilangan keluarga kita melalui ajal, itu adalah salah satu perpisahan yang kita tak pernah jangka. Kita tidak lupa akan mereka bahkan kita akan selalu mengingati mereka. Itu satu perkenalan semasa kita lahir tapi berpisah ditengah jalan kerana lebih disayangi Ilahi.

Situasi ketiga, perpisahan dimana pasangan kekasih membuat keputusan untuk berpisah. Perkara ini yang selalu berlaku apabila dua hati telah bertaut tetapi tidak dapat meneruskan perjalananya. Akibat masalah yang tidak dapat diselesaikan, jadi jalan penyelesaianya cuma perpisahan sahaja.

Semua situasi diatas adalah salah satu contoh perkenalan dan perpisahan yang seringkali dialami oleh semua orang. Mungkin kita akan sedih dengan apa yang berlaku. Tetapi perpisahan ini kita sendiri tak memintaya. Mungkin kita sendiri tidak tahu apa puncanya.

Dulu boleh dikatakan semua orang nak kawan tetapi semakin membesar menjadi seorang dewasa teman dan keluarga semakin lama semakin hilang meninggalkan kita sendirian dan masalah disekeliling kita juga bertambah. Perkara seperti ini banyak mengajar kita menjadi seorang insan yang tabah dan bersyukur sekiranya insan yang kita sayang masih bersama dengan kita. Jadi bersyukurlah dan hargai saat indah bersama insan yang tersayang.



P/S: Beremosi dimalam hari hahahahaha

No comments:

Post a Comment