Sunday 30 August 2015

Merdekakah kita?

Assalammualaikum kepada akak and adik yang baca blog miss ni. Alhamdulillah semakin hari semakin ramai follower miss. Saat itu semakin ramai teman- teman baru miss kan..

Hmm merdekakah kita? Apa maksud merdeka? Merdeka ber maksud bebas daripada dijajah. Sempena hari kemerdekaan yang semakin tiba ini,miss nak buat entry pasal merdeKa sikit. Ramai kawan-kawan kita yang kat luar sana salah faham akan maksud sebenar merdeka. Dorang fikir merdeka cuma sebagai sambutan sahaja dan tidak memberi apa-apa maksud dalam diri mereka. Golongan remaja kat luar sana termasuk miss sering melakukan perkara sumbang yang dianggap sebagai merdeka. Orang dulu menggunakan perkataan merdeka menunjukkan kita sudah bebas daripada genggaman penjajah. Tapi kita kini menggunakan perkataan merdeka sebagai satu hiburan. Nampak tak jauhnya perbezaannya.

Adakah kita merdeka jika kita melakukan jenayah? Adakah kita merdeka jika kita melakukan maksiat? Itu bukan merdeka but itu jenayah.

Orang yang merdeka adalah yang berjaya dalam hidupnya. Sentiasa maju dalam hidupnya. Dan yang paling penting berjaya di dunia dan akhirat. Insyaallah.

Jadi kita dari generasi teknologi ini perlu maju kehadapan bukan menghancurkan dunia yang semakin tua ini. Mari lah bersama sama memerdekakan diri

No comments:

Post a Comment