Monday 2 February 2015

Senyum itu Satu Sedekah

                                            

Assalammualaikum dan selamat sejahtera
Syukur alhamdulillah kita masih diberikan udara untuk kita bernafas.

Senyum?
Apa itu senyum?
senyum adalah ungkapan rasa senang ataupun bahagia yang ada dalam dirinya karena sesuatu. Senyum kerana ada perkara lucu, unik ataupun perkara yang membuat dia tertarik dan senang akan hal tersebut.

Mengikut kajian apabila kita mengerutkan wajah,kita menggunakan lebih seribu urat manakala apabila kita tersenyum kita hanya menggunakan satu urat. 

Banyak manfaat apabila kita senyum pada semua orang. jangan senyum sorang2 ye sudah hahaha.

Manfaat senyum manis:

1. Senyum membuat kita lebih tampak menarik.
Orang yang pintar tersenyum membuat perasaan orang disekitarnya nyaman dan senang. Orang yg selalu merengut, cemburut, mengerutkan kening, dan menyeringai membuat orang-orang disekeliling tidak selesa.Apabila kita tersenyum manis pasti kita akan mempunyai ramai rakan.

2. Senyum membuat perasaan lebih baik.
 Jika Anda sedang sedih, cbalah tersenyum. Senyuman akan membuat perasaan menjadi lebih baik. Menurut penelitian, senyum boleh memperdayai tubuh sehingga perasaan berubah. Walaupun kita mempunyai masalah yang negara sekalipun, senyuman dapat membantu masalah anda.

3. Senyum dapat menularkan energi positif.
Ketika seseorang tersenyum, ia akan membuat suasana menjadi lebih riang. Orang disekitar Anda pasti akan ikut tersenyum dan merasa lebih bahagia.

 4. Senyum menghilangkan stres.
Stres boleh terlihat di wajah. Senyuman boleh melenyapkan lelah, bosan, dan sedih. Ketika Anda stres, ambil waktu untuk tersenyum. Senyuman akan mengurangkan stres dan membuat fikiran lebih lapang. Tapi tetap diperhatikan tempatnya, jangan sampai senyum sembarangan.


6. Senyum menurunkan tekanan darah.
Buktikan dengan mencatat tekanan darah saat Anda tidak tersenyum dan catat lagi tekanan darah saat Anda tersenyum saat diperiksa. Tekanan darah saat Anda tersenyum pasti lebih rendah.

7. Senyum membuat awet muda.
 Senyuman menggerakkan banyak otot . Akibatnya otot wajah terlatih sehingga Anda tidak perlu melakukan face lift. Dijamin dengan byk tersenyum, Anda akan terlihat lebih awet muda.

Let's show your smile

Marilah sama-sama kita senyum.Bukan sahaja dapat pahala malah ia satu sedekah.

sampai disini sahaja lah entry kali.  Miss rasa dah cukup banyak Miss membebel. hahaha
salam berhemah daripada Miss.. Good TATA!!

No comments:

Post a Comment