Thursday 5 March 2015

Don't judge a book by its cover

 
                     
hai you all.. hari ni kita speaking-speaking english pula. Asyik nak cakap bahasa melayu jer tukar lah sikit kan? haha
biasalah budak baru habis oral BI memang macam ni kalau boleh sepanjang masa nak speaking english jer right? depan cikgu menggigil kaki haha.

Maksud Don't judge a book by its cover means "you shouldn't prejudge the worth or value of something by its outward appearance alone"

Biar Miss translate kan ye,maksudnya di sini ialah kita tak boleh menilai melalui luaran sahaja.
lebih kurang lah tu kan haha.

Menilai itu tak salah tapi yang salahnya kita cuma menilai dari segi luaran saja. Contohnya macam muka. Kalau muka seseorang itu cantik,handsome,comel pasti kita anggap orang itu baik tetapi bila orang itu bermuka hodoh tak sempurna pasti kita akan cakap orang tu jahat. Ada juga yang sebaliknya,bila orang itu cantik dia sombong.Sebenarnya dia bukan sombong tapi pemalu betul tak?
Kadang-kadang kita melihat orang lain.. tengok maca dia senyap jer rupa-rupanya dialah manusia paling kecoh didunia. Awal perkenalan memanglah senyap jer,kalau dah kenal lama boleh ketawa berdekah-dekah.

Tak payah ambil contoh jauh-jauh. Kat sekolah Miss tu ada seorang budak kat kelas Miss(nama dirahsiakan), Miss ingat dia ni jenis orang yang tak nak ambil tahu pasal fesyen, gosip-gosip murah ni tau,rupa-rupanya tak disangka dialah orang paling hot kat insta kalau muka dia macam baik jer tau..udang disebalik batu tu hahah.. kalah Miss,Miss pun belum buat account insta lagi sebab nanti sebok asyik nak selfie jer. hahaha. padahal memang suka selfie kwang-kwang.

So, lepas ni kita janganlah menilai sesuatu perkara itu kalau kita tidak tahu. Kita semua manusia biasa pasti ada kekurangan , tak ada yang sempurna dalam muka bumi ini.


No comments:

Post a Comment